Bekijk hier hoe een perfect nieuwsbericht is opgebouwd

Even een persbericht de deur uit doen. Makkelijk gezegd, maar zeker veel minder makkelijk gedaan. Bij het schrijven van een persbericht komt namelijk wel iets meer kijken. Veel media stellen strikte voorwaarden aan persberichten en dat is niet voor niets. Wil je dan ook goed voor de dag komen met een persbericht, neem dan onderstaande aandachtspunten eens goed door en doe hier je voordeel mee.

Boeiend nieuwsfeit
Het nieuws dat je in de pers wilt hebben moet voor een breed publiek ook echt nieuws zijn. Boeiend en pakkend zijn dan ook termen waarin je moet denken. Het is natuurlijk fantastisch dat jouw lokale tafeltennisteam de thuiswedstrijd in de zesde klasse heeft gewonnen, maar vraag je hierbij wel af hoe interessant dit nieuws is voor het grote publiek.

Vermijd commercie
Zodra jouw bericht ook maar enigszins neigt naar commercie, dan zal het artikel niet geplaats worden in de rubriek waar jij deze graag ziet. Ook de media zijn commercieel en zien hierin de perfecte kans om jouw artikel door te sturen naar de advertentieafdeling. Tsja, betalen voor een persbericht doe je natuurlijk liever niet.

Titel en opbouw
Wil je de aandacht trekken met jouw persbericht? Zorg dan voor een attractieve titel die uitnodigt om te lezen. Maar met een pakkende titel ben je er nog niet. Zorg ook voor een goede opbouw van het artikel. Beperk je tot feiten en zorg ervoor dat het belangrijkste nieuws dat je te melden hebt vooraan in het artikel staat. Redacteuren lijken er wel eens genoegen in te scheppen en korten maar al te vaak artikelen in. Hoe vreemd dit misschien ook klinkt, maar vaak gebruiken ze hierin een vaste methode. Deze methode is dat zij schrappen van onder af aan. Zij gaan er immers standaard vanuit dat het belangrijkste nieuws al vroeg in het artikel wordt genoemd.

Leesbaar
Een goed geschreven persbericht is voor iedereen prettig om te lezen. “Dure” woorden en ingewikkelde zinsconstructies staan wellicht prachtig, maar leiden alleen maar af. En nog erger dan afleiden is afhaken. Normaal gangbaar taalgebruik is dan ook aan te raden.

Lengte van het bericht
Schrijf niet voor het schrijven. Hoe langer het bericht, hoe eerder mensen geneigd zullen zijn om jouw bericht juist niet te lezen. Grote lappen tekst schrikken nu eenmaal af. Kort en bondig wordt gewaardeerd, waarbij het ook nog eens bewezen is dat juist dit soort berichten “het best blijven hangen” bij mensen.

Wanneer je jouw persbericht volgens deze richtlijnen schrijft is de kans groot dat deze zonder al te grote aanpassingen wordt geplaatst.