Hoe breng je een nieuw product/dienst het beste op de markt?

Stel je hebt een nieuw product/bedrijf en wilt snel naamsbekendheid opbouwen. Hoe pak je dit het besta aan op de markt? Ook producten die niet per se nieuw zijn, maar in plaats daarvan relatief onbekend, moet je op de juiste manier onder de aandacht brengen. Om een beeld hierbij te schetsen: creatine is redelijk bekend onder krachtsporters, maar het grote publiek weet (nog) niet wat het inhoudt. In zo’n geval is het dus ook belangrijk dat er goed promoot wordt.

Marketing via internet

Veel marketing verloopt tegenwoordig via het worldwide web, het internet. Maar internetmarketing kan nog best lastig zijn. Daarom zullen we het ietwat versimpeld uitleggen.

Ten eerste is, zoals bij bijna alle dingen, een eerste indruk erg belangrijk. Zodra bezoekers op je website komen, hebben ze eigenlijk gelijk behoefte aan informatie. Probeer daarom op een originele manier (originaliteit is key wat betreft dingen onthouden) gelijk deze informatie aan te bieden, wat doet je bedrijf, waar kan je wat vinden, etc.

Vervolgens is het belangrijk dat de site duidelijk is. Het is voor bezoekers fijn als het overzichtelijk is, zodat ze weten wat waar te vinden is. Laagdrempeligheid is hierbij het toverwoord. Hoe laagdrempeliger (toegankelijker) de website is, hoe makkelijker het wordt voor de bezoeker om daadwerkelijk actie te ondernemen.

Daarnaast moet de bezoeker centraal staan, biedt oplossingen voor zijn of haar problemen aan. Concreetheid is hierbij belangrijk, iedereen wilt tenslotte altijd weten wat ze kunnen verwachten.

Daarop aansluitend: transparantie. Laat zien wie er achter de site zitten, foto’s van werknemers toevoegen is bijvoorbeeld een goede. Geef ook duidelijk aan hoe ze contact kunnen zoeken. Dit alles bevordert de geloofwaardigheid.

Vergeet tenslotte niet aan SEO-optimalisatie te doen, lees hiervoor een van de vorige artikelen op deze site.

Promotie

Probeer ervoor te zorgen dat je als het ware zichtbaar wordt in het leven van je klant. Een leuk idee hiervoor is om je klanten cadeautjes te sturen tijdens speciale gelegenheden of feestdagen. Denk dan aan een mooie en duidelijke weergave van de naam van je bedrijf met contactgegevens zodat ze positief zullen associëren.

Reclame is natuurlijk onmisbaar. Maak de reclame zo begrijpelijk en duidelijk mogelijk, het doel van reclame is namelijk om een boodschap over te brengen aan het publiek. Het reclame-platform is gelukkig enorm breed, van een krant tot op bijvoorbeeld kantoorartikelen.