proffesionaliteit

Hoe kom je professioneel over?

Op de arbeidsmarkt is het een belangrijke zaak om professioneel te zijn – of in ieder geval, om professioneel over te komen. Denk maar aan eens aan een sollicitatie, een belangrijke vergadering, een grote presentatie, etc. Het is natuurlijk vanzelfsprekend dat je niet in je carnavalskleding voor 2017 aan komt zetten, maar wat zijn de overige do’s en don’t’s? In dit artikel zullen we je een helpende hand bieden!

Kleding

Er is veel onderzoek gedaan naar de kleding die je het best kunt dragen, bijvoorbeeld bij een sollicitatie. Qua algemene uitgangspunten kunnen we alvast een paar dingen voorop stellen: kleed je netjes (en daarmee niet te bloot), draag de juiste maten, denk aan Uit veel onderzoek is gebleken dat de kleur van de kleding die je aanhebt, een bepaalde uitstraling geeft. De combinatie van wit en zwart straalt autoriteit uit, dus als je hier voor wilt gaan moet je dat onthouden! Grijze tinten worden gezien als neutraal en formeel. Blauw is verder ook een zakelijke kleur, het ziet er zelfverzekerd en loyaal uit.

Gedrag

Zorg dat je de hectiek van thuis, misschien van je kinderen rond rennend in pampers, thuis laat. Gedraag je alsof je de baan al hebt. Daar bedoelen we niet mee dat je je arrogant moet gedragen over overmoedig moet zijn. Daar bedoelen we mee dat je je gedraagt zoals er van je wordt verwacht bij die specifieke baan. Wees vervolgens echt in het moment zelf. Heb er vertrouwen op dat je je genoeg en goed hebt voorbereid (zie volgend punt). Het is ontzettend belangrijk dat je niet onzeker overkomt, dit kan echt de dooddoener zijn. Let er namelijk op dat bij je gedrag ook je lichaamstaal hoort. Praat zelfverzekerd, beweeg zelfverzekerd – mensen merken dit onbewust op en reageren daarop.

Voorbereiding

Bereid je voor! Probeer alvast een indruk op te doen van de bedrijfscultuur. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een kijkje te nemen op de website of door te netwerken met werknemers. Je kunt natuurlijk ook nog even bellen om de laatste details door te nemen, zo weet het bedrijf dat je graag goed voorbereid bent!